Badkar med synlig flottörmekanism / Tub with ball-cock mechanism visible. Muckinish West, County Clare. 2020
Badkarets form och färg imiterar boskap / The stance and colours of the tub mimic cattle. Ballyvranneen, County Clare. 2020
Ofta flyttade badkar, vilande åsnor / Frequently moved tubs, resting donkeys. Moanreal North, Ennistymon, County Clare. 2019
Gjutet järnbadkar, upp-och-ner / Cast iron tub, overturned. Aghawinnaun, County Clare. 2020
Stålbadkar, efterliknar de svartvita färgerna på en skäck / Steel tub, mimics the black and white colours of a piebald horse. Doolin, County Clare. 2019
Pressat stålbadkar och åsna / Pressed steel tub and donkey. Curraghodea, County Clare. 2020
Emaljerat stålbadkar, rostigt, med tryck på sidan ´METAL IBERICA’ (Spanien) / Steel glaze bathtub, rusted, branded with screen printing on side ‘METAL IBERICA’ (Spain). Omey Island, County Galway. 2019
Ett badkar placerat ovanpå ett skadat vattentråg av betong och tegel / A tub placed on top of a damaged concrete and brick watering trough. Lemenagh, County Clare. March 2019
Det aktiva vilda badkaret och det nu ytterligare skadade vattentråget av betong och tegel / The active wild tub and the now further damaged concrete and brick watering trough. Lemenagh, County Clare. March 2019
Det aktiva vilda badkaret smyger närmare det skadade vattentråget av betong och tegel / The active wild tub listing more on the damaged concrete and brick watering trough. Lemenagh, County Clare. May 2020
Bilderna ingår i en nyligen avslutad artikel av Michael Walsh med titeln "Chasing the Wild Bathtub" (Svenska: Jakten på det vilda badkaret) som är under publicering.
Artikeln ”Chasing the Wild Bathtub”, Abstract
Många badkar som tidigare stått i badrum inomhus, används idag som vattentråg för boskap på gårdar på landsbygden i västra Irland. De kan tyckas utgöra främmande element i landskapet, men en genomgång av badkarens historia visar hur badkar av gjutjärn faktiskt har ett förflutet som vattentråg för boskap i slutet av 1800-talet. I denna skildring av badkar, utifrån den kända sociala och ekonomiska utvecklingen i Irland, undersöker jag hur badkar först blev "domesticerade" så att de kunde komma in i husen, och hur de därefter fick ett eget rum där de placerades som fristående badkar. Från det stadiet utvecklades badkaren vidare till att bli inbyggda inventarier, och sedan lämnade de åter husen och blev "vilda badkar" under den senare delen av 1900-talet. Utifrån arkeologisk och konstnärligt inspirerad fältobservation upprättade jag en typologi för "vilda badkar" som en del av undersökningen av dessa uppenbart orörliga, men ändå förvånansvärt aktiva badkar kopplade till bönder, boskap och vatten. Med hjälp av fotografier och med stöd av en detaljerad lokal kartläggning av områdena i norra County Clare, Irland, illustrerar undersökningen utifrån ett animistiskt perspektiv hur badkar tycks migrera och leva i symbios med sina omgivningar. Genom att kombinera online-forskning med samtidsarkeologiska perspektiv kan konstateras, att "vilda badkar" är ett nytt och spännande exempel på levande kulturarv på landsbygden.
These images are included in a recently completed academic article by Michael Walsh entitled “Chasing the Wild Bathtub”, to be published.
The article “Chasing the Wild Bathtub”, Abstract
Previously domestic bathtubs are now being used as cattle watering troughs on small farms in rural western Ireland. While they may seem incongruent in the landscape, a review of the history of bathtubs shows how cast iron bathtubs are direct descendants of manufactured of cattle watering troughs in the late 19th century. This history, with specific reference to available social and economic developments in Ireland, tracks how bathtubs became ‘domesticated’ to enter the house, how they were given a dedicated room as freestanding tubs, how they evolved to become built-in fixtures, yet then how they left the house and were upcycled as ‘wild bathtubs’ in the latter half of the 20th century. Following arts-practice based fieldwork observation, a typology is established for ‘wild bathtubs’ as part of probing the zoomorphic and agency characteristics of these apparently inert, yet surprisingly agile actant bathtubs entangled with farmers, cattle and water resource. Many photographs, supported by detailed local mapping or areas in northern County Clare, illustrate this investigation with an animistic perspective of how tubs seem to migrate with a strategic commensal agenda. Combining online research and a style of contemporary archaeology, it is concluded that the newly emerged phenomenon of ‘wild bathtubs’ is an intriguing element of rural culture heritage and locus of memory.