SPIRAL BACK 5'30'' Frances Gill 2020: en film gjord av ljud och visuella (arkeologiska) fragment från "Utställningen Experimentellt kulturarv - avslut en ny början" Kamerala villan, hösten 2018 / a film made from audio and visual (archaeological) fragments from "Exhibition Cultural heritage - ending a new beginning" Kamerala villan, Autumn 2018.
Hörlurar rekommenderas / Earphones recommended.
Min respons på viruskrisen i relation till Experimentellt Kulturarv har varit att utmana mina kollegor att hitta ett sätt att gå vidare med vårt arbete tillsammans som inte är beroende av att vi väntar på att livet ska återgå till någon form av normaltillstånd. Efter många diskussioner med Walle Dickson och Birgitta Ridderstedt har mitt förslag att genomföra en digital utställning istället för den planerade fysiska utställningen i Kamerala villan blivit verklighet.
Under Experimentellt Kulturarv Ölands senaste utställning i Kamerala villan (hösten 2018) genomförde jag en ljud-workshop. Där arbetade vi utifrån idén att Kamerala villan som byggnad fungerar som ett stort musikinstrument. Ljuden från arbetena utanför, där människor med maskiner renoverade husets fasad, hördes också inuti byggnaden. Vi upplevde även ljuden från flera av konstverken som fanns inuti byggnaden (filmer och annat). Vi upplevde även de ljud som vi skapade tillsammans, t.ex. ett element som vi spelade på med en penna och kontakten i diskbänken. Denna situation gjorde det möjligt för mig att spela in olika ljudskisser. Nu har jag en fin samling av ljud från den utställningen. Dessa ljud samexisterar med mina minnen från utställningen och workshopen. Jag var där tillsammans med mina barn, som nu är nästan två är äldre än den gången.
Mina barn och jag blev också fascinerade av ett konstverk av Anne Hamrin Simonsson som fanns i utställningen (LIVSPIRAL 3 / SPIRAL OF LIFE 3, silikonöverdraget skulpterat tuggummi med plastgräs på glas O 90x2cm 2015 Copyright © Anne Hamrin Simonsson). Med min mobiltelefon spelade jag in en lek med hennes 'spiral' som sedan blev till en videofilm. Som utgångspunkt bestämde jag mig för att använda fragment från filmen tillsammans med fragment av ljuden från workshopen för att skapa en kortfilm för den digitala utställningen. I detta ljudverk utforskar jag min djupa oro för den nya viruskulturen, framtiden och den mänskliga överlevnaden. Filmen heter SPIRAL BACK och med det menar jag att man kan 'spiral out of control', men vi har fortfarande en möjlighet att försöka 'spiral back'. Forskning visar att minnena kan gå vilse om man upplever tumult och oro. Alltså är minnen kopplade till känslorna. Kroppen reagerar, och ljud och musik har en stor påverkan på relationen mellan kropp och känsla.
I ljudkonsten använder jag också ljud från min svanbensflöjt samt små fragment från min stråkkvartett om Sandby borg på Öland. Att jag återvänder till Kamerala villan som en källa till min minnesport är ett sätt att hitta balansen och att hitta en ny väg och ett sätt att vara och leva på, under dessa hemska tider.
My response to the virus crisis in relation to Experimental Heritage has been to challenge my colleagues to find a way to go further with our work together that does not depend on us waiting for life to return to normal. After much discussion with Walle Dickson and Birgitta Ridderstedt my proposal to have a digital exhibition that replaces the exhibition at Kamerala villan has become a reality with support from the committee group on Öland.
During the last exhibition by the Öland group at Kamerala villan (in Autumn 2018) I presented a sound workshop for a small group. We worked with the concept that the Kamerala villan building was a large musical instrument. Sounds from building work outside - of carpenters renovating the facade of the building - were heard inside, sounds from several artworks - films - could be heard in different rooms, as well as the sounds that we created together which included using a sink plug and a pen on a radiator. Here I had the possibility to record these sounds as sound sketches. I have now a great collection of sounds from the exhibition. These coexist with my own personal memories. I was there with my children who are now nearly two years older than they were then.
My children and I were fascinated by an artwork from Anne Hamrin Simonsson called LIVSPIRAL 3 (SPIRAL OF LIFE 3) which is a silicon-coated sculptured chewing gum with plastic grass on glass O 90x2cm 2015 (Copyright © Anne Hamrin Simonsson). With my mobile telephone I played a little with her 'spiral' by making a small video of my experience of it. As a focus I decided to use fragments from the video with fragments of sound from the workshop to create a short film for the digital exhibition. In this sound-art piece I challenge my deepest fears and anxieties about the new virus culture, the future and human survival. The film is called SPIRAL BACK and it is about a feeling of 'spiralling out of control' but with the hope and possibility that we 'spiral back'. Research shows that memory is affected by trauma, and the memory is also connected to the emotions. The body reacts and sound and music have power in this relation.
In the piece I also use sound from my swan bone flute as well as small fragments from my string quartet about Sandby borg. To return to Kamerala villan as inspiration for my memory portal is a way to find balance and a new way forward under these terrible times.